Милиардерите харчат цяло състояние, за да примамят учените далеч от университетите
Снимка: nytimes.com
New York Times | 2024-01-12 | 14:07:19

В необозначена лаборатория, разположена между кампусите на Харвард и Масачузетския технологичен институт, група учени търсят следващото лекарство за милиарди долари.

цитат на Теди Рузвелт, няма една единствена идея, но има голяма чекова книжка.

инструментът за редактиране на гени CRISPR. „Сега моделът се обърна.“

стартъпи, които се опитват да удължат човешкия живот, и множество фармацевтични компании нападнаха университети за таланти.

Значителен процент от лекарствата идват от правителството или университета субсидии или комбинация от двете. От 2010 г. до 2016 г. всяко от 210-те нови лекарства, одобрени от Администрацията по храните и лекарствата, е свързано с изследвания, финансирани от Националните здравни институти, според научното списание PNAS. Проучване от 2019 г. на бивш декан на Медицинското училище в Харвард, Джефри Флиър, казва, че по-голямата част от „новите прозрения“ в биологията и болестите идват от академичните среди.

Тази система има дългогодишна история предимства. Университетите, обикновено подпомогнати от статута си с нестопанска цел, разполагат с почти неограничен брой нископлатени асистенти, които да помагат на учените в научни изследвания в ранен етап. Революционни лекарства, включително пеницилин, са родени от този модел.

Проблемът, казват учените и изследователите, е, че може да има дълги години чакане за одобрение от университетски институции, за да се продължи напред с обещаващо изследване. Процесът, насочен към отсяване на нереалистични предложения и защита на безопасността, може да включва писане на дълги есета, които могат да отнемат повече от половината от времето на някои учени. Когато финансирането се получи, първоначалната изследователска идея често вече е остаряла, поставяйки началото на нов цикъл от кандидатстване за безвъзмездни средства за проекти, които със сигурност ще бъдат остарели след своето време.

Stuart Шрайбер, дългогодишен изследовател, свързан с Харвард, който напусна, за да бъде водещ учен в Arena, каза, че неговите по-открити идеи рядко са получавали подкрепа. „Стигнах до момента, в който разбрах, че единственият начин да получа финансиране е да кандидатствам за изучаване на нещо, което вече е направено“, каза д-р Шрайбер.

Д-р. Печатът на Шрайбер - той е пионер в химичните биологове в области като ДНК тестването - помогна за привличането на близо 100 изследователи в Arena. Харвард отказа да коментира напускането му, както и това на други хора, които той помогна да привлече.

Около операциите на Arena се завихри обстановка на пресметната секретност. Д-р Джоунг, който напусна Mass General миналата година, каза, че не е казал на бивши колеги къде отива и че няколко са го попитали дали е неизлечимо болен. Д-р Кейхил каза, че на няколко учени, които е наел, достъпът до имейлите им в университета е бил незабавно деактивиран и са получили сериозни съдебни заплахи за възмездие, ако се опитат да вербуват бивши колеги – често срещано явление в света на бизнеса, което се счита за кокалчета в академичните среди.

Петимата милиардери, подкрепящи Arena, включват Майкъл Чембърс, производствен титан и най-богатият човек в Северна Дакота, и Елизабет ДеЛука, вдовицата на основател на веригата Subway. Всеки от тях е вложил по 100 милиона долара и очакват да удвоят или утроят инвестицията си в следващите кръгове.

В поверителни материали, предоставени на инвеститори и други, Arena описва себе си като „частна финансиран, напълно независим, обществено благо.“

Поддръжниците на Arena казаха в интервюта, че не възнамеряват напълно да спрат даренията си за университетите. Дюк отхвърли предложението на г-н Палюка, възпитаник и член на борда, да създаде част от лабораторията там. Г-н Дел, основен донор на болничната система на Тексаския университет в неговия роден град Остин, нае място за втора лаборатория на Arena там.

Д-р. Шрайбър каза, че ще са необходими години – и милиарди долари допълнително финансиране – преди екипът да научи дали неговият модел е довел до производството на достойни лекарства.

„Дали ще бъде по-добре или по-лошо?" каза д-р Шрайбер. „Не знам, но си струва да опитаме.“

Аудио, продуцирано от Патриша Сулбаран.

Източник: nytimes.com